BORROKA AMAIGABEAK
Premia
bereziak dituzten haur eta familien bizitzak askotan borroka amaigabeak dira.
Haur hauen atzean bizipen zailak daude eta hori gutxi ez balitz, gizarteak ez
ditu famili hauen beharrak asetzen. Honek, familia hauek bizi dituzten
bakardade eta beldurrak areagotzen dituelarik.
Hunkigarria
izan da Maitederrek eskaini digun hitzaldia, berak hezkuntza eremuan
esperientzia zabala izateaz gain, behar bereziak dituen haur baten ama baita
eta honek balio erantsia ematen dio eskaini dakiguken azalpen orori.
Gizarte
zerbitzuek ez dute behar bezala erantzuten, eskolak oztopoak jartzen ditu
etengabe eta herria bera ez dago prestatuta pertsona hauei modu egokian
erantzuteko. Premiazkoa da familia hauei bizitza erraztea: zerbitzuak egotea,
gizartea sentsibilizatzea, pertsonak inplikatzea… ezinbestean, gizartea hezi
beharra dago!
Zentzu
honetan, Hezkuntzak badu zeresanik eta ez dago beste aldera begiratzeko aukera
gehiagorik. Hezkuntza sistemak famili hauei erantzutea derrigorrezkoa bihurtu
da. Inklusioa prozesu bat dela onartuta ere, praktikan esperientzia batzuk
ematen direla erakutsi digu Maitederrek. Hauek eredutzat hartu eta hauetatik
ikastea etika kontua da, jada ez dago aitzakiarik, gure esku dagoen guztia
egiten hasteko garaia da. Gainera, jakina da eskola-ikasgela inklusibo
batean dauden haur guztiak beren bizipenekin gizarteratuko direla eta nahitaez
eraldaketan eragingo dutela. Ideia honen inguruan hausnartzen laguntzeko
ondorengo laburmetraia ikustera gonbidatzen zaituztegu:
Eskolak
esan eta egiten duenak gurasoen bizitzan eragin zuzena du, hau da, irakaslearen
lanak proiekzio zabala du, honek eskatzen duen erantzukizun guztiarekin.
Maitederrek familia eta haur hauei erantzun egokia emateko gakoak azaldu
dizkigu:
· HHko irakasleek
haurren garapenean espezialistak izan behar dute izan ere, etapa horretan lehenengo
detekzio fasean aurkituko gara. Garaiz
egiten den esku-hartzeari esker haurrak izan ditzakeen ondorioak murriztu
daitezke.
· Hezkuntza sistema,
eskola, irakasle… eraldaketa. Egoera hauek baliabideak eskatzeaz gain, pertsona eta profesional
moduan inplikatzea, modu kooperatiboan lan egitea eskatzen du.
· Haurra eskolan ondo
egoteak, herrian eta kalean besteekin interakzioan ondo egotea ekarriko du.
· Testuinguru eta
gizartea prestatu behar da: inklusioa ez da bat-batean sortzen den zerbait,
landu egin behar da eta honetarako kontzientziatu, prestatu, formatu eta hezi
egin behar du.
· Gainerako haurrek,
haur hauek zer behar duten sentitzen dute, eta honen arabera behar duten hau
ematen diete. Oso garrantzitsua da beste haurrekin interakzioa izatea.
· Irakasleak
determinanteak dira haur eta familia hauen bizitzetan. Malguak izan behar dira,
haur hauen ordutegiak murrizten, gustatzen zaizkien ikasgaietan beste taldeetan
egoten uzten… Aldaketa guzti hauek posible direla jakitea eta familiei
transmititzea irakasleen ardura da. Familia askok ez dakite gauza hauek egin
daitezkeenik.
· Irakasleak bere espektatiben
inguruan hausnartzea garrantzitsua da, familiei lagundu behar die, beraien
seme-alabek interakzioa behar dute, eta familia eta irakasleak elkarrekin egin
behar dute bidea.
· Haurra ere
espektatiba batzuekin doa eskolara eta betetzen ez badira frustrazioa, porrota
gerta daiteke.
Aipatu ditugun ideia guzti hauekin batera, amaitzeko,
familiak eskolan ongietorriak sentitzea oso garrantzitsua dela nabarmendu
nahi dugu, bai ikastetxean eta baita ikasgela barruan ere. Aimar bezalako haur
bat eskola arrunt batean eskolaratzeko garaian, ezinbestekoa da egiten zaion
aurkezpena egokia eta ona izatea, bai haurrei eta baita irakasleei
aurkezterakoan ere. Aurkezpen honek ikusezinak diren ezaugarrietan oinarritu
behar du, hau da: asko gustatzen zaio lagunekin egotea, oso alaia da, jatea
asko gustatzen zaio, gelara sartzean beti parrez hasten da… Izan ere,
ikusgarriak diren ezaugarriak esateak ez du inolako zentzurik, ezaugarri hauek
ikusi egiten direlako, begi-bistakoak direlako: Aimar gurpildun aulkian dago,
ez du hitz egiten… Horrelako aurkezpenak ekidin behar dira!!!
Bestalde, haurren ebaluazioa positiboa izatea oso
garrantzitsua dela aipatu du Maitederrek. Ebaluazioa haurren lorpenetan
oinarrituta egotea ezinbestekoa da, honi esker gurasoei haurra ezagutzen dugula
demostratzen baitiegu. Aurkezpenean bezalaxe, ebaluazioan ere gurasoek ez
dakizkiten gauzak aipatu behar dira, gurasoek haurrek egiten ez dutena oso ondo
baitakite.
Azken finean, eskolak familiekin elkarlanean, haurrak
pertsona moduan onartu eta norbera izateko aukera eskaini behar dio, beti ere
haurren mundu batean eta besteekin interakzioan. Hau lortzeko, EAEn hezkuntza
premia bereziak dituztenentzat hainbat baliabide eskaintzen dira. Lehenik eta
behin, osasun sistema (EAEn, Osakidetza) aurkitzen da. Bertan azterketa
fisikoak eta psikologiko/psikiatrikoak, eta haurraren inguruko patologia egiten
dira. Ondoren, gizarte sistema aurkitzen da: haur batzuk, esateko, harrera
etxeetan aurkitzen dira, eta honi esker haurren ongizate sistema bermatzen da.
Kasu hauetan, haurrak, EAEn, Foru Aldundiak tutelatzen ditu, eta ebaluazioak
honi eskaintzen zaizkio. Aldiz, haur baten oinarrizko beharrak ez badaude
beteta, udaletxearen eskumena da.
Azkenik, eskola aurkitzen da. Bertan ere baliabideak
aurki ditzakegu haurrak zein nolako beharrak dituen ikusteko. Gure hezkuntza
sisteman bete beharreko hiru ziklo daude: Haur Hezkuntza, Lehen Hezkuntza eta
Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza. Bestalde, heziketa bereziko zentroak daude.
Aldiz, kasu batzuetan ohiko eskola eta espezializatua konbinatu egiten dira eta
honi eskolarizazio konbinatua deritzo.
Eskolaren barruan, kulturartekotasuna lantzeko
programa zehatzak, bidelaguna programa (bizikidetza), eskolara egokitzeko
arazoak dituzten haurren programa, eta curriculum dibertsifikazioa aurki
ditzakegu, besteak beste. Elementu guzti hauek eskolaren nortasuna zehazten
dute. Hala ere, guzti honez gain, beste profesional batzuk aurkitzen dira nahiz
eta batzuk eskolan bertan aurkitzen ez diren batzuetan, hauek barrukoak eta
kanpokoak izan daitezke.
· Barruko espezialistak: eskolan laguntzeko
espezialista (PTa) entzumen eta mintzameneko espezialista (logopeda), irakasle
orientatzailea, eta hizkuntza erreforzatzeko espezialista (IPIa).
· Kanpoko espezialistak (Berritzeguneak
eskaintzen dituenak): pedagogia terapeutikoko hezitzaileak eta aholkulariak.
· Beste zerbitzu batzuk: fisioterapeuta,
adin txikiko zentroak, pedagogia ospitalarioa (Jaurlaritzaren eskumena eta Berritzeguneak
ikuskatu)...
Honenbestez, argi dago eskola batean inklusioa
lortzeko eskolak baliabide ezberdinak eskura izateaz gain (nahiz eta hau,
batzuetan, ez dagoen eskolaren esku), familien eta komunitatearen parte hartzea
ezinbestekoa dela. Azken hauek ere hezi behar dira, inklusioa lortzea guztion
lana baita: ikasle, irakasle, familia, eragile, komunitate eta gizarte
osoarena.
Comentarios
Publicar un comentario